Brev:
Mælk til et barn på 1 år - hvad og hvor meget
19. oktober 2016
Alder:
12 mdr.
Mælk til et barn på 1 år - hvad og hvor meget
Hej Helen,
Mit spørgsmål denne gang handler om mælk til en pige på netop nu præcis 1 år.
Vores rutine er pt. således, at hun om morgenen får grød kogt på mælkeerstatning, og til sin eftermiddagsmad får hun frugt med en kop mme.
Inden hun skal puttes bliver hun ammet, vi har får droppet den amning, da hun indtil for nylig blev ammet 2-3 gange om natten. Men da vi nu arbejder på at droppe natamningerne har vi indført putteamningen igen.
På den måde sover hun faktisk fra 20-7 (ca) uden mælk.
Jeg synes egentlig putteamningen er fin at bibeholde lidt endnu (eller til hun ikke selv vil det mere) - på den måde sikrer man jo også lidt mælk, og måske jeg føler mig mere sikker på at hun er tanket op, så jeg med lidt større sikkerhed kan "nægte hende" natmælken.
Men hvordan hænger det så sammen med hendes yderligere mælkeindtag, nu hvor hun er fyldt 1 år?
Skal jeg fortsat koge grøden på MME?
Når hun får mælk i kop til sin eftermiddagsmad - skal det så være MME eller kan vi nu give hende almindelig mælk?
Derudover - jeg synes jeg ser det mønster, at når hun fx bliver passet, så får hun MME inden sengetid, og så har hun lidt dårlig mave dagen efter. Kan det godt hænge sådan sammen - at maven reagerer lidt på at få meget MME, når den måske er mere vant til amning?
Hilsen Ida