Mælk til et barn på 1 år - hvad og hvor meget

19. oktober 2016

Alder:
12 mdr.

Mælk til et barn på 1 år - hvad og hvor meget

Hej Helen,

Mit spørgsmål denne gang handler om mælk til en pige på netop nu præcis 1 år.

Vores rutine er pt. således, at hun om morgenen får grød kogt på mælkeerstatning, og til sin eftermiddagsmad får hun frugt med en kop mme.
Inden hun skal puttes bliver hun ammet, vi har får droppet den amning, da hun indtil for nylig blev ammet 2-3 gange om natten. Men da vi nu arbejder på at droppe natamningerne har vi indført putteamningen igen.
På den måde sover hun faktisk fra 20-7 (ca) uden mælk.

Jeg synes egentlig putteamningen er fin at bibeholde lidt endnu (eller til hun ikke selv vil det mere) - på den måde sikrer man jo også lidt mælk, ...

Annonce

... og måske jeg føler mig mere sikker på at hun er tanket op, så jeg med lidt større sikkerhed kan "nægte hende" natmælken.

Men hvordan hænger det så sammen med hendes yderligere mælkeindtag, nu hvor hun er fyldt 1 år?

Skal jeg fortsat koge grøden på MME?
Når hun får mælk i kop til sin eftermiddagsmad - skal det så være MME eller kan vi nu give hende almindelig mælk?

Derudover - jeg synes jeg ser det mønster, at når hun fx bliver passet, så får hun MME inden sengetid, og så har hun lidt dårlig mave dagen efter. Kan det godt hænge sådan sammen - at maven reagerer lidt på at få meget MME, når den måske er mere vant til amning?

Hilsen Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer